بروشورها

اهمیت تقسیم ارث

 

اهمیت تقسیم ارث

اهمیت تقسیم ارث

رعایت حقوق انسان ها یکی از موضوعات محوری شریعـت اسـلام به حساب می آید که با عناوین مختلفی به آن پرداخته شده،

یکی از آن عناوین بحث ارث و میزان سهم‌ الارث است.

قرآن‌ کریم به عنوان کتابِ کامل و جامع، همه مسائل مربوط به زندگی انسان را بی کم و کاست در خود جای داده و در این مسیر از بحث ارث هم غافـل نمانده است که اگر براساس حکم قرآن در رابطه با آن عمل شود،از بسیاری اختلافات که بین خانواده‌ها ایجاد می‌شود ممانعت کرده، و از تراکم ثروت در دست برخی از افراد جلوگیری خواهد کرد و حقوق مالی، عادلانه تقسیم خواهد شد.

اهمیّـت این موضـوع چنان است که خداونـد بیان مسئلـه ارث را به فرشته‌ و پیامبـری واگذار نکرد، بلکه موضـوع تقسیـم ارث را خود بر عهـده گرفته و بر خلاف بقیه احکام مثل نماز، زکات، حج و . . . که مجمل بیان شده، بحث ارث را شفاف و واضح نمود و سهم هر فرد را بیان می نماید.

بر هر انسان مسلمـان لازم است

تا نسبت به مسایل تقسیـم ارث شناخـت و آگاهی داشته باشد؛ پیامبرخدا فرمودند: علم میراث را یاد بگیرید و تعلیم دهید چرا که آن نصف علم است.

اما متأسفـانه امروزه نسبت به این موضوع بی توجهـی صـورت گرفته و به آن اهمیّت داده نشده، در حالی که پیامبر خدا نسبت به غفلت از آن هشـدار داده، و می فرمایند: علـم میـراث نخستین علمـی است که به فراموشی سپرده می شود و اوّلین علمی است که از بین امّت برداشته خواهد شد.

اهميت تقسيم ارث از‌جمله اموری که بر اهمّیّت ارث دلالت دارند، عبارت‌اند از: 1- ثواب و پاداش: تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْـهُ جَنَّاتٍ تَجْـرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. ( آیه 13 سوره نساء )

خداوند بعد از آیاتی که پیرامون تقسیم ارث بیان نموده،می فرماید:این ها حدود و مرزهای خدا هستند،کسی که از دستورات خدا و رسولش پیروی نماید خداوند او را وارد بهشتی می کند که نهرهایی از زیر آن جاری هستند و برای همیشه در آنجا خواهد ماند و این رستگاری بزرگ است.

اهمیت تقسیم ارث

2- هشدار پروردگار نسبت به استفاده از اموال یتیم: وَ آتُوا الْيَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَ لَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَ لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا- ( آیه 2 سوره نساء ) خداوند بعد از توصیه به دادن مال یتیم می فرماید: مال یتیم را با مال خودتان عوض نکنید و حق یتیم را نخورید که گناهی بسیار بزرگ است. إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا – ( آیه 110 سوره نساء )

کسانی که به ستـم مال یتیمـان را می خورند، مانند این است که در شکم های خود آتش فرو ببرند. وَ لَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیـمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّى یَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْـدَ کَانَ مَسْئُولًا » – ( آیه 152 سوره انعام ) و هرگز به مال یتیم نزدیک نشوید مگر آنکه راه خیر و بهتری ( به نفع یتیم ) در نظر داشته باشید.

3- جهنمی بودن کسانی که ارث را درست تقسیم نمی کنند: وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ ( آیه 14 سوره نساء ) خداوند بعد از بیان موضوع ارث می فرماید: کسی که از حدود خدا، تجاوز کند و دستورات او را پیروی نکند برای همیشه در جهنم خواهد ماند و عذابی دردناک در انتظـار او است .

خواندن این مقاله های توصیه میشود:

احکام تیمم | حکم عادت ماهیانه در حج | عادت ماهیانه خانومها | اهميت تقسيم درست ارث | احترام به والدین | معراج پیامبر

( این آیـه تهدیـدی است بر کسانـی که میـراث را طبـق قوانین شریعت تقسیـم نمی کنند و از حـدود و مرزهـای الهی تجـاوز می کننـد. مثـلاً زن را از ارث محروم می کنند،حقوق صاحبان حق را به درستی ادا نمی کنند و کارهای دیگری از این قبیل که با اصول و قواعد میراث منافات دارد را انجام می دهند.)

4- پرهیز از ضایع کردن حق الناس:

قرآن کریم در آیات بسیاری مؤمنان را دعوت به احترام به حقوق مردم نموده است، چنـان‌که در آیه 29 سوره نسـاء می‌فرمایـد: « یَا أَیُّهُا الُّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ» « ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید اموال یکدیگر را از راه های نامشروع و نادرست و باطل نخورید » یعنـی؛ هرگونه تصـّرف در مال دیگری که بدون حق و بدون مجوز شرعی صورت گیرد مطلقاً ممنوع شناخته شده است.

در روایتی اَدای حق‌الناس را از حق‌الله مهم‌تر دانسته و می‌فرماید:«جَعَلَ اللّهُ سُبْحانَهُ حُقُوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لِحُقُوقِهِ فَمَنْ قامَ بِحُقُوقِ عِبـادِ اللّهِ كـانَ ذلِـكَ مُؤَدِّيًا اِلَى اْلقِيـامِ بِحُقُوقِ اللّهِِ » خداوند حقـوق بندگانـش را مقدم بر حقـوق خود قرار داده و کسی‌که حقوق بندگانش را رعایت کند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد.

5-برقـراری صلــه رحــم: در آموزه های اسلامی برای انجام صله رحم تأکیـدات زیادی شده و از این رو لازم است تا از هر راهی شده برای ایجاد روابط خویشاوندی بکوشیم،قطعاًتقسیم عادلانه ارث در این زمینه،کمک شایانی خواهد کرد.

اهمیت تقسیم ارث

6- جلوگیـری از اختلافات: تقسیـم درست ارث سبب می گردد تا از بسیـاری جنجال ها و جنگ و دعواهایی که در میان خانـواده ها ایجاد می گردد جلوگیـری شود و هر یک از افراد خانواده طبق تقسیمی که شریعت کرده راضی شوند.

7-از بین بردن اختـلاف طبقاتی:در برخی ادیان هرگاه پدر خانواده فوت می کرد تمام اموال او به فرزند بزرگ می رسید و بقیه از ارث محروم بودند؛این سبب شده بود تا برخی در اوج ثروت باشند و برخی با فقر دست و پنجه نرم کنند،

امّا اسلام ارث را تقسیـم می کند تا همه در اموال پدر شریک باشند و از آن استفاده نمایند.

اهمیت تقسیم ارث بروشور ارث و میراث

برای مطالعه کامل این مبحث به مقاله زیر مراجعه کنید.

خواندن این مقاله های توصیه میشود:

حکم جلوگیری از حاملگی | حکم خرید و فروش طلا به صورت قرضی | سبک های زندگی از نظر قرآن | نجاست غلیظه

اهمیت تقسیم ارث2

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا