پیامبرانتفسیرحضرت محمد(ص)عقیدهمفتی عبدالحمید عربمقاله ها

حفظ حرمت رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ

حفظ حرمت رسول الله

در ادامه سلسله جلسات درسهایی از قرآن، بنا شد که سوره مبارکه حجرات را که از موضوع اخلاق برخوردار هست، موضوع ادب و موضوعات اجتماعی و در واقع مسائل مربوط به مقتضیات ایمان در آن بحث میشود. الله تعالی هر کجا در کلام خودش با خطاب به یا ایها الذین آمنوا، اهل ایمان را خطاب میکند، در پسوند این یکی از مقتضیات ایمان را مطرح می‌کند. همانطور که قبلا گفته شد مقتضیات ایمان یعنی بایدها و نبایدها است. یعنی یا انجام یک سری اعمال و یک سری دستورات هست و یا اجتناب از برخی چیزایی که شریعت نهی کرده است.

در این آیه هم الله تعالی نهی میکند و میگوید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ

ای آن کسانی که ایمان آروده اید، طرف خطاب این آیه با اهل ایمان هست. صدا هاتون رو بر صدای رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بالا نبرید و آنگونه که شما با یکدیگر بلند سخن میگویید و بلند صحبت می کنید با رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اینگونه بلند صحبت نکنید. چرا؟ چون احتمال میره که رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ از این نوع برخورد شما و رفتار شما رنجیده خاطر بشن و خود این منجر به نابود شدن اعمالی باشد که شما آنها را جز اعمال خود را می فهمید، ولی اینها از بین رفته اند، در حالی که شما خبر ندارید.

حفظ حرمت رسول الله

همانطور که گفته شد، در اسلام خیلی از اماکن و خیلی از اشیا و خیلی از افراد، خیلی چیزها دارای قداست هستند، حرمت دارند. مساجدی که به منسوب به الله تعالی هستند، اینها از قداست برخوردارند. چهار دیواری مسجد، مثل چهار دیواری های دیگر نیست. گرچه از آب و گل درست شده، اما یک قداستی و یک حرمتی در اسلام برای این محل قائل می شویم. خانه خدا قداست دارد، حجرالاسود قداست دارد، حرم مکی قداست دارد، مسجد نبوی صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قداست دارد، مسجد اقصی قداست دارد.

انبیا علیه الصلاة و السلام قداست دارند و هر آن چیزی که قداست دارد، احترام گذاشتن به این قداست جزئی از ایمان است و از مقتضیات ایمان است. الله تعالی هم در این آیه قداست رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ را بیان میکند و دستور میدهد که این قداست رعایت شود. البته باید گفت که بلند کردن صدا در عموم احوال هم ناپسند است.

مطالعه ی مقالات زیر توصیه میشود:

نماز فرد مریض، فدیه نماز و روزه، تفسیر سوره ی کوثر، ادای سجده ی تلاوت، حکم سجده ی تلاوت، ویژگیهای انبیا الهی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا