مولانا مکرمی (حفظه الله) مبحث شفاعت
شفاعت
یکی از باورها و عقاید مهم مسلمان ها مبحث شفاعت است که معتقدند که در قیامت ، رب العالمین افرادی را اجازه میدهد برای شفاعت و این امید در همه مسلمانها وجود دارد که در صحرای محشر آنجایی که صحنه های بسیار هولناک است آنجا که بسیار حالت وحشتناکی است و همه نیاز به این دارند که لطف و کرم الهی نصیبشون بشه و متوجه آن شود ، در آنجا شفاعتی وجود دارد و شاید از آن بهره مند بشن و رب العالمین لطف و کرمی کنند و شفاعت هایی که در قرآن و سنت ثابت است ،شامل حال آنها هم شود.
لذا مبحث شفاعت یکی از باورهای مهم اسلامی است .
شفاعت از کلمه ی شفع گرفته شده و به معنای جفت است.
مطالعه ی این مقالات توصیه میشود
مبحث شفاعت در قرآن
الشفع والوتر : جفت و فرد
در تفسیر این کلمات (الشفع والوتر) مفسران گفته اند :
الشفع : موجودات غیر از الله.
الوتر : ذات الله که تنهای مطلق است.
در ادامه تفسیر باید بگویم :
انسانها در شرایط مختلف چه در دنیا و چه در آخرت برای جلب منفعت و دفع مضرت از افرادی کار بگیرند و آنها در کنار خودشان داشته باشند.
لذا گویی آن فرد را در کنارش آورده و جفت شده اند.
ما معتقدیم در آخرت هیچ کس به در کسی دیگر نمیخورد، هیچکس نمیتونه مشکل کسی دیگه را حل کند ، هیچ کس حتی توان آن را ندارد و قدرت آن را ندارد که بتواند دست دیگری رو بگیره و به فریادش برسد.
مگر آن کسانی که الله تعالی اجازه ی شفاعت را به آنها عنایت کند.
لذا مبحث شفاعت در احادیث و آیات به حد متواتر رسیده است.
بسیاری روایتها داریم که این قضیه را کاملاً ثابت می کنند.
در حدیث داریم که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم می فرمایند:
لِکُلِّ نَبِیٍّ دَعْوَهٌ مُسْتَجَابَهٌ
هر پیامبری یک دعای مستجاب دارد که قبول میشود.
و همه انبیا در همین دنیا دعایشان کردند و نتیجه اش را گرفتند و دعایشان قبول شد ، حالا به شکل های مختلف و بعضی ها به این شکل بوده که امت ها عذاب شده اند.
دعای حضرت نوح (ع)
مثل دعای حضرت نوح (ع) که دعا کردند ای الله یک عدد از این امت را بر روی زمین نگذار.
اما رسول الله میفرمایند : که من دعای مستجاب خودم رو ذخیره کردم به خاطر اینکه بتوانم شفاعت این امت رو انجام بدهم و در آخرت بتونم امتی که آنجا گرفتار هستند و گرفتار اعمالشان هستند من دست آنها را بگیرم و آنها بتوانم شفاعت کنم.
و رسول الله میفرمایند :
این شفاعت به آنها خواهد رسید منتهی این شفاعت به افرادی می رسد که با ایمان بمیرند و مرتکب شرک نشده باشند .
لذا با توجه به این حدیث و احادیث دیگری که وجود دارد و آیات قرآن که در ابتدای بحث مطرح شد شفاعت اصلش ثابت است.
الله تعالی می فرماید:
يَوْمَئِذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ
در روز قیامت شفاعت هیچ نفعی برای افراد ندارد مگر کسی که رب العالمین به او اجازه بدهد.