پیامبرانتفسیرحضرت محمد(ص)صحابهعقیدهمقاله هامولانا مکرمی

آیه ای که صحابه پیامبر (ص) را مخاطب قرار داده است

در مقالات قبل مسائلی در ارتباط با عدالت و عدالت صحابه مطالبی را ارائه کردیم. در این مقاله می خواهیم در ارتباط با عدالت صحابه پیامبر(ص) از دیدگاه قرآن مطالبی را ارائه کنیم. ما در ارتباط با عدالت صحابه دلایل بسیار مختلفی داریم.

که این دلایل از قول آیات قرآن و احادیث رسول اکرم صلی الله علیه و سلم، بزرگان دین و مفسرین و محدثین بوده است.

از آیاتی که می‌توانیم در ارتباط با عدالت صحابه استدلال کنیم آیه زیر است:

وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ، وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً

ما شما را امتی میانه قرار دادیم تا شما شاهدان و گواهان بر مردم باشید و پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم بر شما شاهد باشد.

صحابه پیامبر (ص)

در این آیه به صراحت اولین مخاطب صحابه ی پیامبر اکرم(ص) هستند.

کلمه (وَسَطاً) در تفسیر طبری و در تفسیر احکام القرآن و در تفسیر ابن کثیر به این صورت تفسیر شده است که:

کلمه (وَسَطاً) اینها عادل، مختار و برگزیده بودند، پروردگار آنها را آنها را عادل قرار داده و آنها را از میان امت ها برگزیده است.

حال چرا صحابه مخاطب قرآن هستند؟ 

عده ای از علما بر این عقیده هستند که لفظ ( أُمَّةً وَسَطاً ) مختار ترجمه شده است. هر چند این کلمه عام است. اما در تفسیر مراد از ( أُمَّةً وَسَطاً ) خصوص است و منظور صحابه هستند. برخی از علما نیز عقیده دارند که این آیه فقط در ارتباط با صحابه و مخصوص صحابه نازل شده است و جمعی دیگر را شامل نمی‌شود. لذا این آیه به صراحت عدالت صحابه را ثابت می‌کند و در مورد دیگران نمیتوان به طور قطعی اظهار نظر کرد، اما در مورد صحابه قطعی است. چرا؟

چون اولین مخاطبان قرآن هستند و نمی توان گفت که قرآن در عصر صحابه نازل شده است و آنها مخاطب نبودند و افرادی دیگر در عصری دیگر مخاطب بوده اند. لذا اینکه بگوییم در زمان نزول قرآن صحابه مخاطب نبوده اند، نه عقلی و نه منطقی قابل قبول نیست.

مطالعه ی این مقالات توصیه میشود:

احکام تیمم

حکم عادت ماهیانه در حج

عادت ماهیانه خانومها

اهميت تقسيم درست ارث

احترام به والدین

معراج پیامبر 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا