مفتی عبدی (حفظه الله) مبحث تفسیر سوره ی کوثر
تفسیر سوره ی کوثر
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ : در تفسیر چنین گفته میشود که :
ای پیامبر ما به تو کوثر عنایت کردیم و نعمتی به تو دادیم که همه ی خیرات و برکات در آن نهفته است.
در معنی کوثر همه ی خیرات و خوبیها و همه برکات شمالی این کلمه میشود و به همین خاطر الله تعالی این کلمه برای پیامبر استفاده کرده است.
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ :
ای پیامبر فقط برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن برای پروردگارت .
با توجه به اینکه از کلمه وَانْحَرْ در این آیه استفاده شده است باید بگویم قربانی کردن بر پیامبر واجب بوده است و امروزه هم افرادی که توان مالی دارند باید از این فرمان خداوند اطاعت کنند.
اما افرادی که توان مالی ندارند و فقیر هستند، قربانی کردن بر آنان واجب نیست و در صورتی که قربانی هم بکنند ثواب قربانی به آنها میرسد.
خواندن مقالات زیر توصیه میشود
اوصاف یهود از منظر خدا و قرآن | رفتار پیامبر نسبت به قوم یهود | مدینه ی منوره | تفسیر سوره ی ماعون
مراد از ” انْحَرْ ” در تفسیر سوره ی کوثر چیست؟
انْحَرْ دارای دو معنی است که:
1: معنی اول آن : قربانی کردن شتر و خیرات دادن گوشت قربانی که یتیمان و فقرا.
2: معنی دوم کلمه ” انْحَرْ ” قرار دادن دست راست بر روی دست چپ در حین نماز است.
تفسیر کلمه انْحَرْ در کتاب علامه ابن کثیر
در تفسیر این عالم بزرگوار کلمه ی انحر به معنی قربانی است.
تفسیر کلمه انْحَرْ در کتاب علامه فخر رازی
علامه فخر رازی در کتاب خود چند دلیل ذکر کرده است که معنی انْحَرْ قربانی کردن است.
مراد از انحر (نحر البدن) یعنی قربانی شتر است.
دلیل اول:
علامه فخر رازی در کتابش میگوید هر جا در قرآن الله تعالی از نماز صحبت میکند بعد از آن در رابطه با زکات صحبت میکند.
در این آیه هم ابتدا کلمه فَصَلِّ امده است یعنی نماز بخوان و بعد از آن از کلمه وَانْحَرْ آمده است که یعنی قربانی کن.
در بسیاری از آیات قرآن نیز این موضوع صدق می کند ، چرا که ابتدا این آیه ها ابتدا به نماز امر شده و سپس دستور به زکات آمده است.
خواندن مقالات زیر توصیه میشود
حکم پذیرفتن دعوتی شخصی که کار و مال حرام دارد | ایمان به انبیا و رسول الله | نماز فرد مریض
تفسیر سوره ی کوثر دلیل دوم:
در کلمه فَصَلِّ اشاره به اطاعت از امر الله دارد و در کلمه وَانْحَرْ
اشاره به شفقت و احسان بر خلق خدا دارد.
در حالت کلی نیز دین از 2 چیز خارج نیست و آن هم حقوق الله و حقوق انسان است.
الله تعالی در فَصَلِّ حقوق خودش را بیان میکند و در وَانْحَرْ حقوق بندگان را بیان میکند که یعنی قربانی کنند و از این قربانی به تیمان و نیازمندان صدقه کنند.