تجسسسوره حجراتمفتی منصور عبدیمقاله ها

مفتی منصور عبدی(حفظه الله) مبحث تجسس و تحسس

یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن إن بعض الظن إثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا آیه ای که در بالا بیان شد آیه ۱۲ سوره حجرات هست. موردی که در این آیه از آن ممانعت به عمل آمده است و باید آن را رعایت کرده و از آن اجتناب و پرهیز کنیم تجسس و تحسس است. قرآن میفرمایید: انما المومنون اخوه آن اخوت و برادری از بین میرود. قرآن می فرماید: ولا تجسسوا جاسوسی نکنید، تجسس نکنید، در مسائل فردی و شخصی و خانوادگی فرد جاسوسی نکنید.

در روایتی بیان شده است: ولا تحسسوا: یعنی تلاش کردن در جهت پی بردن به عیب های همدیگر تجسس یعنی جستجو کردن چیزی و تحسس به اصطلاح شنیدن صحبت اقوام و خویشان و افراد که اگر آنها بفهمند که ما گوش می کنیم ناراحت می شوند. یا اینکه از پشت در چیزی را گوش کردن این تحسس است. در حالت کلی تجسس و تحسس معنا و مفهوم هر دو یکی است نزدیک به هم است.

تجسس و تحسس

یعنی دنبال عیب دیگران بودن، این که من بفهمم فلانی از کجا این مال را بدست آورده است، برای چی فلان جا رفته است، برای چی از فلان جا آمده است به اینجا، قرآن عظیم الشان، این تجسس و تحسس را منفور می داند. در حدیثی رسول اکرم صلی الله علیه و سلم فرمودند: ای افرادی که با زبان ایمان آورده اید، مسلمانان دیگر را غیبت نکنید و غیبت همدیگر را نکنید، پشت سر یکدیگر صحبت نکنید.

مطالعه ی این مقالات توصیه میشود

 

عقد اخوت و برادری میان مهاجرین و انصار

یهود از دیدگاه قرآن

اوصاف یهود از منظر خدا و قرآن

رفتار پیامبر نسبت به قوم یهود

مدینه ی منوره 

تفسیر سوره ی ماعون

در مسائل خصوصی هر شخصی تجسس نکنید. کسی که به دنبال عیب برادر مسلمان خودش باشد الله تعالی هم عیوب آن را جستجو می‌کند و در تلاش عیوب آن فرد قرار میگیرد. لذا کسی که الله سبحانه و تعالی در جستجو عیب او باشد، قطعا الله تعالی آن فرد را رسوا خواهد کرد. لذا تجسس و تحسس از نظر شرعی درست و جایز نمی باشد. حتی گاهی اوقات یک فردی کامپیوتر شخصی دارد یا تلفن همراه دارد که وسیله ای کاملا شخصی است.

حق معنوی مسلمان نسبت به دیگری

در اینجا برادر مسلمان حق ندارد، تلفن همراه برادر مسلمان خودش را بردارد. در تلفن همراه او تجسس کند که چه عکس هایی یا چه فیلم هایی دارد. این کار هم در واقع تجسس محسوب میشود. در بیان القرآن آمده است که به آرامی به صحبت دیگران گوش کردن و یا اینکه فرد خودش را به خواب بزند تا صحبت دیگران را بشنود، می فرمایند این هم تجسس است و جاسوسی است.

البته اگر این احتمال دارد که از ناحیه کسی ضرری به فرد وارد می شود. یا ضرری به مسلمان ها وارد می شود. در اینجا تجسس و تحسس و یا تدابیری که مخفی انجام میگیرد. گنجایش دارد و جایز است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا