احکاممفتی وظیفهمقاله هانماز

آیا نماز خواندن در وسیله نقلیه صحیح است؟

مسائل نماز و مسائل امامت

بعضی از پندارهای اشتباهی که در قدیم رواج داشت این بود که امامی که در یک مسجد میخواهد امامت بدهد حتما باید متاهل باشد و اگر متاهل نباشد، امامتش برای افرادی که متاهل هستند درست نیست. البته الحمدلله الان این پندارهای اشتباه خیلی کم شده است. یا اینکه پندار اشتباهی دیگری که در بین مردم مشهور بود، این بود که امامی که می‌خواهد امامت بدهد حتما باید (عمامه) به سر داشته باشد. در این مورد هم باید بگویم این مورد هم پندار و باور اشتباهی است. هیچ یک از اینها برای امامت لازم و ضروری نیست. باور غلط دیگر در مورد جانماز است، برخی این تفکر اشتباه را داشتند که اگر نماز گذاران جانماز داشته باشند و امام جانماز نداشته باشد، نماز جماعت درست نیست و باید جانماز به امام داده شود که این باور هم غلط و اشتباه است.

اصل طهارت محل است وقتی محل امامت پاک بود چه جانماز باشد، چه جانماز نباشد مشکلی برای نماز خواندن وجود ندارد.

خواندن مقالات زیر توصیه میشود

 

مبارزه با شرک اکبر

اهمیت تقسیم ارث2 

صفت رحیم خداوند

اهمیت تقسیم ارث

اخلاق قرآنی

رقت عيناى شوقاً

نماز خواندن در وسیله نقلیه

تصور اشتباه بعضی ها بر این است که برای نماز خواندن حتما باید روی زمین ایستاده باشیم. مثلا نماز خواندن روی تخت را صحیح نمی‌دانند.

نماز خواندن در وسیله نقلیه

قطاری که در حال حرکت است و فرد هم برای نماز خواندن می ایستد و همینطور قبله هم مشخص است برخی ها به اشتباه میگویند نماز خواندن در چنین شرایطی درست نیست و قطار یا وسیله نقلیه باید توقف کند و باید بیاییم پیاده بشیم و بر روی زمین نماز بخوانیم که این پندار هم غلط و اشتباه است.

 نماز خواندن روی تخت، روی سکو، داخل قطار، حتی داخل ماشین در صورتی که بتواند قیام کند و قبله هم برایش مشخص باشد، نماز خواندن اشکالی ندارد.

نکته مهم:

اگر فرد در جایی نماز می خواند که سجده گاه بر روی چیزی باشد که وقتی فرد سر خودش رو می گذارد، اگر بخواهد سر خودش را فشار بدهد و سر پایین تر برود مثلاً سر بر روی ابر بزرگی است.  قطعاً این فرد وقتی روی ابر سجده می کند سر او پایین تر میرود.

لذا در این طور مکانهایی نماز خواندن ایراد دارد و لذا در هنگام سجده هنگام فشار دادن سر به پایین سر نباید پایین تر برود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا