مولانا مکرمی (افکار مکاتب اشعری و ماتریدی در بحث قضا و قدر الهی)
افکار مکاتب اشعری و ماتریدی در بحث قضا و قدر الهی
در بحث قضا و قدر الهی اشعریان معتقدند که انسان کاسب است، کسب عنوانی است که اشعریان برای بشر قرار داده اند که معیار ثواب و عقاب است و مکتب ماتریدی بر این عقیده هستند که اراده باعث بدست آوردن ثواب میشود.
مکاتب اشعری و ماتریدی
در حالت کلی تفکر هر دوی این مکاتب درست است و هدف هر دو یکی است.
بر اساس آیات و روایات ما میبینیم بسیاری از اسناد این تعبیرات وجود دارد که هم از اراده انسان یاد شده و هم از کسب یاد شده است.
مطالعه ی مقالات زیر توصیه میشود:
شرایط جایز بودن تیمم | اوراد و اذکار نماز | احکام و سنتهای وضو | تفسیر سوره ی قریش | حکم اشیای مانع رسیدن آب به پوست
معنی کسب در نگاه مکاتب اشعری و ماتریدی
اراده ی انسان که منجر به یک عمل و منتج به نتیجه شود کسب گفته میشود.
لذا در حالت کلی تفکر هر دو مکتب ( مکاتب اشعری و ماتریدی ) اشعری (کسب) و ماتریدی (اختیار) یکی است .
مثال1:
وقتی فردی در حال رانندگی است و با خودروی دیگری تصادف می کند یا اینکه به شخصی برخورد میکند و به او صدمه میزند ، در اینجا شخص راننده جریمه می شود چون کسب و اراده ی راننده این خودرو را به حرکت در آورده و باعث این اتفاق شده است.
مثال 2:
کارفرمایی دستور حفر یک گودال را میدهد و یک کارگر در حفره به دام می افتد ، در اینجا کارگرانی که وظیفه ی حفر آن گودال را داشتند مقصر نیستند و مقصر اصلی کارفرمایی است که دستور حفر آن گودال را داده است.
مطالعه ی مقالات زیر توصیه میشود:
حکم پذیرفتن دعوتی شخصی که کار و مال حرام دارد | احکام وضو | حکم تلاوت قرآن با موبایل | حضور خانمها در فضای مجازی
نتیجه گیری:
در پایان میتوان اینگونه بیان کرد که این اختیار و تصمیم انسان و به تعبیری کسب انسان است که در اعمال تاثیر گذار است و به نسبت این اعمال است که برای انسان ثواب یا مجازات در نظر گرفته میشود.
پس این اختیار انسان است که تصمیم میگیرد یک کار را انجام دهد یا انجام ندهد.