احکاممفتی وظیفهمقاله هانماز

مفتی وظیفه (حفظه الله) مبحث احکام نماز

احکام نماز اگر فردی نتواند حتی به حالت نشسته نماز بخواند میتواند یا به پهلو راست دراز بکشد یا میتواند به پشت دراز بکشد.

طبق فرموده ی فقها:

افضل و حالت مناسب برای نماز صحیح در حالت دراز کشیده این است که زیر سر بالش قرار بگیرد تا سر کمی بالاتر از بدن قرار داشته باشد دلیل این کار این است که چهره رو به آسمان نباشد پس بهتر این است که بالش زیر سر قرار بگیرد.
همچنین زانوها در حالت دراز کشیده کمی خم باشد تا پاها جلو قبله دراز نباشد.

خواندن مقالات زیر توصیه میشود

حکم پذیرفتن دعوتی شخصی که کار و مال حرام دارد | ایمان به انبیا و رسول الله | نماز فرد مریض

نحوه ی صحیح انجام سجده به صورت اشاره

اگر فرد میتواند رکوع و سجده را به حالت اشاره انجام دهد صحیح نیست که چیزی را بردارد و به پیشانی خود بزند اما اگر در محل سجده بالش یا وسیله را بگذارد و ارتفاع محل سجده بالا بیاید تا فرد بتواند سجده را ادا کند این کار ایرادی ندارد.

احکام نماز در حالت بیهوشی

اگر فرد خود به خود بیهوش شود و متوجه اطراف خود نباشد و بیشتر از 1 روز بیهوش باشد نماز از این فرد ساقط میشود و دلیلش هم این است که فرد متوجه نیست که باید نماز بخواند.
اما اگر فرد متوجه اطراف خود باشد و متوجه افرادی که اطراف او هستند بشود نماز از او ساقط نیست و باید قضای آن را بجا آورد.
نوع دیگری از بیهوشی این است که فرد خودش را تحت عمل جراحی قرار میدهد و میداند که قرار است بیهوش شود در این حالت نماز از این فرد ساقط نمی شود حتی اگر بیشتر از 1 روز بیهوش باشد و متوجه اطراف خود نباشد.
نکته ی دیگر در رابطه با بیهوشی ایست که اگر فرد با استفاده از مواد مخدر باعث بیهوشی خودش شود در اینجا هم نماز از این فرد ساقط نیست چرا که خود فرد باعث بیهوشی خودش شده است.

نکته ی مهم :

توجه کنید حتی اگر فرد به خاطر استفاده از مواد مخدر بیهوش شود و متوجه اطراف خودش نباشد و این بیهوشی بیشتر از 1 روز هم باشد باز هم نماز از این فرد ساقط نمی شود چرا که فرد در بیهوشی خودش مقصر بوده است.

خواندن مقالات زیر توصیه میشود

تقدیر ، قضا و قدر | افکار فرقه ی معتزله | مکاتب اشعری و ماتریدی | راهکار عبور از مشکلات

احکام نماز ( قبله )

اگر فرد در اتاقی از بیمارستان است و نمیتواند به طرف قبله متمایل شود در ابتدا باید از افراد حاضر در بیمارستان کمک بگیرد و رو به قبله نماز بخواند اما اگر شرایط برای متمایل شدن به قبله نبود ، فرد میتواند در همان حالت نمازش را بخواند و بعد قضای نماز را به جا آورد.

در صورتی که هر نوع سوالی در این زمنیه دارید میتوانید سوال خود را در صفحه ی پرسش و پاسخ مطرح کنید و استاید حوزه ی حلمیه ی خواجه عز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا